

Våre verdiord er DEMOKRATI - LIVSMESTRING - MANGFOLD
DEMOKRATI: Vi ønsker at barna i Baldershage barnehage skal få erfaring med å påvirke og delta i beslutninger. De skal få erfaring med at demokrati ikke bare handler om stemmerett, men om å bli hørt.
Barns medvirkning kommer til syne i praksis blant annet gjennom deltakelse i barnemøter, hvor barna kommer med innspill til hva gruppa skal gjøre, hvilke leker de ønsker eller hvordan rommene skal organiseres.
Barna blir tatt på alvor i sine forslag og pedagogene søker å legge til rette og hjelpe til med å organisere materialer og dokumentere prosjektet.
Oppstår konflikter støtter pedagogene barna i å løse disse ved hjelp av samtale, turtaking og felles rammer & regler.
LIVSMESTRING: Vi ønsker at barna i Baldershage barnehage skal utvikle seg og være trygge barn med verktøy for ivaretakelse av egen psykiske, fysiske og emosjonelle helse, for resten av livet! Og barna skal få erfaring med at livsmestring ikke bare handler om å håndtere stress – det er å føle seg trygg og verdsatt.
Vi jobber hver eneste dag for å gi barna en god start for å nå det livslange målet. Vi etablerer trygg tilknytning til barna. Hos oss skal barna føle seg sett, anerkjent og verdsatt.
Et verktøy vi bruker for å forstå og møte barnas behov er trygghetssirkelen. Vi jobber ut fra kunnskapen om at trygge relasjoner har stor innvirkning på barnas psykiske helse og legger grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling.
Vi tilrettelegger for sosialt samspill gjennom lek. Barna leker for lekens egen verdi uten et bestemt mål utover leken selv. Det er en frivillig, lystbetont og indre motivert aktivitet der gleden ved å leke er viktigere enn resultatet! Her er barna kreative, de utforsker og uttrykker seg fritt, uten ytre krav om læring og prestasjon. Fra vårt perspektiv ser vi at rollelek også kan støttes som øvingsarena, her øves det på samarbeid, empati og konflikthåndtering.
Vi veileder og støtter barna i å utvikle trygghet, selvfølelse og sosiale ferdigheter. Personalet gir barna støtte i følelsesregulering, hvor barna får hjelp til å sette ord på følelser og håndtere dem. Etter hvert utvikler barna kompetanse i å gjenkjenne egne følelser. Og gjennom støtte fra personalet i tråd med egne erfaringer, gis de flere verktøy til å håndtere følelsene sine på en best mulig måte.
Vi legger til rette for mestringsopplevelser ved å la barna få «prøve selv» hver eneste dag, mange ganger om dagen, på ulike arenaer. Barna undersøker, utforsker og prøver å «mestre verden» gjennom lek og aktiviteter, vi anerkjenner opplevelsene deres, og er deres største «heiagjeng».
MANGFOLD: I Baldershage barnehage skal barna kjenne at de hører til. Barna skal erfare at mangfold er inkludering – når vi tolker inkludering som at vi skal la alle identiteter være en naturlig del av fellesskapet.
Vår pedagogikk bygger på tanken om at alle barn skal oppleve at de blir anerkjent for den de er, og at ulikheter er verdifullt.
Vår jobb er å legge til rette for at verdien blir synlig og anerkjent i vår praksis i hverdagen. I vår barnehage har vi et mangfold av barn og familier fra mange forskjellige deler av landet og verden, med sine røtter og kulturer. Barn og foreldre bruker sitt morsmål, og foreldrekulturer vises gjennom mat, musikk, bøker og feiringer. Også i bøker og lekemateriell søker vi mangfold. Barna møter bilder og fortellinger om ulike familietyper, hudfarger, funksjonsvariasjoner og kulturelle uttrykk.
I vår utøvende praksis søker vi likeverd, pedagogene jobber bevisst med å tenke ut fra barnas interesser, alder og kompetanse, ikke kjønn eller andre ulikheter.